تفاوت لیوان کاغذی تک جداره و دو جداره

تفاوت کلیدی لیوان کاغذی تکجداره با دوجداره وابسته به نوع ساخت و لایه‌های به کار رفته در آن‌هاست و در ادامه این تفاوت‌ها را توضیح می‌دهیم.

تفاوت در ساختار

اصلی‌ترین تفاوت لیوان کاغذی تکجداره با دو جداره در ساختار آن‌هاست. لیوان‌های تکجداره از یک ورق کاغذ ساخته می‌شوند. این ورق کاغذ به شکل دایره بریده می‌شود و سپس با استفاده از دستگاه قالب‌زن به شکل لیوان در می‌آید. در نهایت آن را با یک لایه نازک ضد آب (معمولا پلی اتیلن) می‌پوشانند.

برای لیوان کاغذی دوجداره فرایند مشابهی طی می‌شود و بین دو لایه کاغذ، یک لایه محافظ به کار می‌رود. دایره کوچکتر داخل دایره بزرگتر قرار می‌گیرد تا فضایی برای لایه عایق ایجاد شود. در نهایت این دو لایه را با گرما و فشار به یکدیگر متصل می‌کنند.

تفاوت در نوع استفاده

تفاوت در نوع استفاده نشان می‌دهد که نمی‌توان گفت کدام لیوان بهتر است و به دلیل کاربرد منحصر‌به‌فرد خود، هرکدام طرفداران خود را دارند. لیوان تکجداره معمولا برای سرو نوشیدنی‌های سرد مانند نوشابه، آبمیوه یا آب استفاده می‌شود. این لیوان در صورتی برای نوشیدنی‌های گرم مناسب است که در مقدار کم سرو شده و در مدت زمان کوتاه مصرف شود. بنابراین لیوان کاغذی تکجداره اغلب در فست‌فودی‌ها، پیک‌نیک‌ها و مصارف شخصی کاربرد دارند.

لیوان دو جداره نیز برای سرو تمامی نوشیدنی های مناسب است، اما به دلیل قیمت بالاتر برای نوشیدنی‌های سرد توصیه نمی‌شوند. بنابراین از لیوان دوجداره معمولاً در کافی شاپ‌ها برای سرو نوشیدنی گرم و یا برای سرو نوشیدنی برای مدت زمان طولانی‌تر استفاده می‌شود.

تفاوت لیوان کاغذی تکجداره با دو جداره در قیمت

لیوان تکجداره به دلیل ساخت ساده‌تر، عموماً از لیوان دوجداره ارزان‌تر است. البته اگر به کاربرد این لیوان‌ها دقت نکنیم و برای نوشیدنی‌های گرم از لیوان تکجداره استفاده کنیم ممکن است این امر منجر به نشتی از لیوان و هدر رفتن نوشیدنی شود و هزینه اضافی داشته باشد. بنابراین بسته به نیاز و کاربرد، لیوان مناسب خود را انتخاب کنید.

تفاوت در ماندگاری، کدام دوام بیشتری دارد؟

تفاوت لیوان کاغذی تکجداره با دو جداره در ماندگاری نیز قابل توجه است. لیوان تکجداره به دلیل ساختار نازکی که دارد، دوام کمتری نسبت به لیوان های دو جداره نیز دارد. بنابراین بیشتر مناسب نوشیدنی‌های سرد است و اگر با یک نوشیدنی داغ پر شود یا به آن فشار اعمال شود، ممکن است دچار پارگی یا نشتی شود. در مقابل، لیوان دو جداره به دلیل ساختار ضخیم و لایه عایق، دوام بیشتری دارد و در برابر پاره شدن و مچاله شدن مقاوم است.

نظر خود را وارد نمایید